Malin Lidgren

allt du behöver för att måla en tavla

Kategori: Mina tavlor

Ibland får jag förfrågningar ang vad jag använder för saker när jag målar, de folk ofta undrar är vad sakerna kostar och var man köper dom så tänkte lägga upp en mini kurs för er intresserade här och nu på bloggen. Så hoppas jag att fler målar eget!

Det hela börjar med färdiga dukar som är spända och klara:



Dessa är köpta på rusta och finns i massa olika storlekar, den största kostar runt 80 kr om jag minns rätt!



Sen finns det olika tjocklekar på dukarna



Penslar är en bra grej att ha också. De mjuka borstarna till vänster är bäst för de släpper väldigt sällan ifrån sig små hår som de till höger gör, köpt på rusta. (egentligen är de till höger till för oljemålning men de funkar när inget annat finns) Ett annat tips att måla med vanliga tvättsvampar när man målar lite mer abstrakt eller en bakgrund.



Färgen jag har använt mig av är akrylfärg ( den är inte stark och går att använda om man är gravid plus att man kan måla med den inomhus och den går att blanda den med vatten om man vill spara på färg)
Här ser ni flera tuber med akrylfärg. Jag började med att köpa ett start-sett även de på rusta med massa färg, de räcker för en längre tid. Sen köpte jag större tuber av basfärgerna för att kunna blanda egna färger, dessa är köpta på penduro finns även på clas ohlson.



En pallett är också bra att ha, även den köpt på rusta ca 20 kr om jag minns rätt.



Akrylfärgen är lätt att hantera för den går att måla över som ni ser här på bilden här nere så har jag målat vitt ovan på svart. 



TIPS till dig som har ostadig hand. Nu har jag ingen bra bild men jag börjar alltid med att måla med en mjuk blyertspenna för att kunna sudda mina krokiga linjer sen fyller jag i med tusch. 

Måla på!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: