Malin Lidgren

uppfostran

Kategori: Jamie 12-18 månader

Okej, dax att ta tag i barnuppfostran här hemma. Vi är en familj som inte lever efter rutiner utan tar dagen för vad den är. Jag har vänner som anser att det är ytterst viktigt med rutiner men antar bara att jag inte känner att det behövs riktigt ännu hemma hos oss. Så fort förskolan är på tapeten kommer såklart även vi ha fasta timmar på dygnet som styr oss så som nattning, matning, städning, duschdagar, aktivitetsdagar osv.
I min mening anser jag att även om vi skulle haft rutiner idag så skulle desssa tappas bort under semstern då varje sommardag kommer spenderas på olika platser och även ske på olika tider än hemma.Jamie tycks även vara tillags med vårt levende och det är väl hans välmående som räknas i grund och botten.
 
Jamie som person är realtivt lugn. Han är duktigt på att leka ensam och i grupp pillar han på det flesta. Han har lätt att ställa om, då han lämnas hit och dit både längre och kortare stunder. Glad för det mesta och gnället kommer ofta fram när han är trött. (Han sover fortfarande två gånger på dagen). När han inte får som han vill kan han gärna gråta utan tårar eller så pressas det fram en eller två. När han gör sig illa eller bara blir överraskad i ett fall vill han gärna att vi ska känna empati. Talet går långsamt. Ord han kan säga är mamma, pappa, vovve.  Sen jamar han som katten och skäller som hunden. Han härmar oss ofta i våra ord men dem kommer ut lite väl olikt våra. Han snappar mer upp sättet vi säger ordet på. Pga hans fåordighet har jag svårt att veta hur mycket han förstår av det jag säger. Ofta blir jag överraskad över hans medvetenhet.
 
Men åter till uppfostran. Det jag har tänkt öva på kommer vara:
1, lära sig ordet STANNA. Kan tänka mig att det är viktigt på sommaren när han är ute på upptäcksfärd.
2, lära sig att sitta ner när man äter utan stol. Oavsett vad man äter ska man sitta ner tills man är klar. Barnen på förskolan gör det plus att det minskar väl risken för att sätta i halsen. Jag kan också tänka mig att det underlättar när man äter utomhus.
3, Han ska veta att det är dags att tvätta händerna efter att vi varit ute eller efter mat. Han vet ju vad vi menar när vi ber honom att borsta tänderna eller duscha.
 
 
 
       

Kommentarer


Kommentera inlägget här: