Malin Lidgren

Ett oväntat samtal

Kategori: Allmänt

Jag fick ett samtal från gastor på KS i förra veckan som tidigare har trott att jag har diagnosen IBS. Alltså irreterad tarm för er som inte vet. Hon sa då att det är medfött och man får lära sig att leva med det och man får lära sig vilken mat man "kan äta" och vilken man bör undvika. I mitt fall har jag försökt men finner inget som helst samband mellan maten och mina toalettbesök. Har trott att det var starkmat, sen vitlök, bröd, popcorn, fiberrik mat och andra kurer för att se vad jag blir bättre alternativt sämre av. 
 
Innan vi for till London bad hon mig lämna in några olika prover iaf för att utesluta det ena eller andra. Nu ringde hon upp mig från ingenstans och ser att min kropp har väldigt svårt att ta upp järn, mineraler, b12 och zink. Och hon menar på att detta kan bero på en gluten intolerans?! Jag blev jätte förvånad då jag gjort mänger av blod prov i hela min ungdom för att se om det är gluten men alla har varit negativa. Att min kropp har svårt att ta upp de ämnena kommer inte som någon chock för mig då jag hört det hela mitt liv och fått äta måga tillskott. TACK OCH LOV är det en läkare som finner det konstigt och att det kan finnas ett samband varför jag mår som jag gör, så jag är så himla tacksam att någon vill kika lite närmare på det. Liksom göra slut på mitt lidande.
Det enda som känns jobbigt att jag måste genomföra en gastroskopi, alltså svälja en slang för att de ska titta i magsäcken. Av anhöriga och nära har jag hört vilken jobbig upplevelse det hela är, så det får mitt blod att rusa bara av att jag tänker på det. Jag har gjort en kolloskopi (man går in via ändtarmen) tidigare och det var fruktansvärt, antar att det här är mer fyiskt jobbigt då man har spyreflexer. Men försöker se det positivt, när man gör det här slipper man fasta i 30 timmar och slipper dricka de 4 literna med laxeringsmedel jag tvingats göra förut. 
Hoppas att provet visar något annars känns det galet ovärt att genom gå....
 
 
 
 

Kommentarer

  • Alexandra - Mios mamma säger:

    Usch vad jobbigt. Men skönt att du kanske snart äntligen kan få rätsida på detta. Kram

    2012-11-26 | 11:12:44
    Bloggadress: http://miosmamma.vimedbarn.se
  • Angelica säger:

    Jag tyckte faktiskt inte ditt problem kändes som IBS som en annan kompis har. Vad skönt att de inte bara strunta i det! Det kommer gå hur bra som helst för dig gumman! Puss

    2012-11-26 | 15:23:22
  • Ellie säger:

    Gud vad jag önskar att dom kunde undersöka mig också haha, antar att Bro inte har lika bra läkare. Berätta hur det går sen!

    2012-11-26 | 20:27:09
  • Caroline säger:

    Jag har själv gjort gastroskopi i sommras. Var precis som du inte speciellt glad över att behöva genomgå en sådan.
    Visst det är inte direkt det roligaste jag har gjort,men tycker att undersökningen gick toppen & ganska snabbt.
    Läkaren och sköterskan som var med var väldigt duktiga & var uppmuntrande! Jag tycket det jobbigaste var när man skulle svälja själva kameran & när dom bedövade svaljet med spray,men annars var det ok. Där jag gjorde gastroskopin kunde man få lugnande sprutor om det behövdes. Jag valde att endast att ta sprayen,men det kändes skönt att veta att det alternativet fanns.
    Så här efter är jag glad (& lite stolt) över att jag gjorde gastroskopin då den gav mig en diagnos över mitt onda & att jag fick svart på vitt att det fanns en orsak till mina smärtor,att det inte berode på stress som många läkare har försökt att hävda.
    Stort lycka till!:)

    2012-11-26 | 23:01:26
  • Sanna - Mamma till Isabella säger:

    Tycker dom sätter "IBS-stämpel" på alla dom inte orkar göra en ordentlig utredning på. IBS sa dom att jag hade också när jag var hos läkaren för några år sedan. Inget jag tror på alls, men men.

    Skönt att dom ska kolla närmre på det, jag skulle inte bli förvånad ifall det är det du har. Tycker det stämmer in rätt bra på dig. Hoppas nästan att det är det, så att du får veta vad som är fel på dig. Men tråkigt också, för det är himla mycket du inte kommer kunna äta.. och glutenfri pasta är äckligt ;) hahaha.

    Tänker på dig! <3

    2012-11-27 | 14:09:51
    Bloggadress: http://saaanna.blogg.se
  • Emma (frissan) säger:

    Jag fick dubbla doser lugnande men det var ingen skillnad mot utan direkt tyvärr då jag innan var somnat av lugnande. Tänker inte ljuga , utan det var det värsta jag gjort i undersökning.. Tyvärr. Jag är iofs också extremt känslig och får jääääätte lätt kväljningar :) sköterskan jag hade (var i Sollentuna) hon var helt gudomlig, dock märkte man att läkaren gjort detta många gånger och jag fick inte riktigt någon kontakt med honom. Ska vara en bra undersökning att göra och det går snabbt men känns långsamt ! JAg tror på dig :)

    2012-11-28 | 02:27:10
  • Linn säger:

    Oroa dig inte för gastroskopin (: Alla upplever den såklart olika men för mig var det ingen obehaglig upplevelse. Jag var nervös innan men personalen var väldigt gulliga. Visst får man lite kväljningar i början när kameran ska ner men det var en baggis. Jag skulle inte tycka att det var obehagligt att göra en gastroskopi igen. Sen så är det ganska intressant och se hur det ser ut ;) om du vågar kolla på skärmen hehe.

    Lycka till, det kommer gå bra!

    2012-11-30 | 14:31:28

Kommentera inlägget här: