Malin Lidgren

London

Kategori: Allmänt

Var ska jag börja? På väg till flygplatsen hann vi skåda de allra första snöfinglorna för i år. På fredagsmorgon hade även kylan hittat till London. Kläder för alla väder hade jag då inte med mig, mitt mål var att shoppa-loss och därav hade jag få klädval att välja mellan. Vi startade vår resa med en lunch-kryssning på floden Themsen där efter begav vi oss till oxfordstreet för att starta den efterlängtade shoppingen. Först på tur stod Primark, vi var allt annat än ensamma på stället och känslan av att det var som på mellandagsrean fick min puls att stiga. Primark levererade en hel del då jag fick med mig saker till hemmet, till liten, till John och till mig själv. Jag häpnades många gånger av det billiga priset och jag kunde liksom inte låta bli. Dagen därpå hade killarna köpt biljetter till en fotbollsmatch och det lämnade mig och Angelica i Europas största shoppingcentrum. På grund av hur det var byggt upplevdes det inte allt för stort då synfältet inte räckte så långt utan det var många korsningar, rulltrappor och våningar, det var allt annat än luftigt om man så säger. På morgonen vaknade jag och kände mig sömnlös, hängig och med halsont. Vi alla hade fryst en hel del och målet för dagen blev att inför skaffa oss halsdukar,mössor och vantar. Väl inne i centrumet kom febern krypandes följt av trötthet och hunger. Vi satte oss ner för lunch, där vi prövade på japanskt på rullband, ingen hitt må jag säga. (Thaimat kommer för evigt ha en speciell plats i mitt hjärta). Vi sprang till ett apotek köpte upp oss på "Alvedon" och gav det hela en ny chans. Det var så sjukligt många människor överallt och köerna var långa. Att ställa sig i ett provrum fanns inte på världskartan då människor kryllade. Det fanns också alldeles för många butiker för att hinna alla så vi fick prioritera. Zara, Top shop och Victoria's secret hanns självklart med. Det är galet det där med priserna, jag blev som skadad av primarks prislappar att allt annat kändes överdrivet dyrt. Min bild av London innan var en annan gentemot nu efter min upplevelse. Jag upplevde att landet var så mycket smutsigare än jag trott och även större. I en storstad blir det väl lätt så? Det kryllade av rökare och deras cigaretter stank nå jävulskt starkt så fort man kom genom en dörr. Att åka tunnelbana var relativt enkelt (mot vad jag trott) och taxiturerna rätt billiga ändå. Det var roligt att se alla de röda bussarna och telefonbås jag bara sett på bild. Lokalbefolkningen var trevliga och lätta att ha att göra med alltså tvärt emot dessa turister. Jag skulle gärna åka tillbaka dit men nästa gång senare på året och uppleva julpyntet eller tidigare på våren.

Bilder kommer i morgon.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: