Malin Lidgren

Update: min hud

Kategori: Allmänt

Jag fick en kommentar från en tjej som undrade vad som hände med min hud. Som jag nämnde redan förra året när jag hade gått kanske halvvägs genom graviditeten var att jag fick en del finnar och att jag störde mig på dessa. Det fortsatte att komma mer och mer under hela graviditeten men sen när ammningen satt igång då j*ävlar brast det ut ordentligt. Det påverkade min sömn och även mina vakna timmar då t.ex Jamies huvud mot mig bröst gjorde ont då alla inflammerade finnar ömmade jämt. Jag slutade därför amma efter två månader och gick till vårdcentralen som skrev ut medicin. Redan efter en månad upplevde jag stor skillnad, bölderna slutade komma och det försvann mer och mer. Läkaren bad mig göra ett uppehåll när sommaren kom men jag fortsatte ändå. Det enda jag märkte var att jag hade mycket lättare att bränna mig men smörjde mig noga, jag ångrar absolut inte att jag fortsatte(sommaren var ju som den var oxå). Antar att folk med känslig hud inte rekommenderas att göra så som jag gjort. Idag äter jag inte medicinen mer då den tog slut efter 3 månader och jag valde att gå till min gamla gynekolog som skrev ut p-piller vid namn Yasmin som ska påverka huden. Men om jag skulle jag märka att jag får dessa finnar igen efter någon månad då jag använt mig bara av p-pillerna så kommer jag uppsöka läkare för att be om samma läkemedel som jag fick utskrivet förut. Då jag aldrig märkte några biverkningar av det. Antar att jag fick en relativ mild variant? då jag pratat med andra som påverkats mycket negativ av starka akne-läkemedel. Idag lever jag mestadels med akne-ärr men det påverkar mig inte lika illa som verkliga finnar, självklart skulle jag inte ha något emot att gå och ta bort de resterande på någon klinik men plånboken tillåter inte det just nu. Sen på sommaren var det lättare att leva med då man är brun än nu.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Det finns en salva på apoteket hjärtat som heter cicatrix som ska hjälpa till att ta bort är. Den kostar strax över 300 kr. Vet inte om den ger lika bra resultat som en laserbehandling men det kan ju vara värt ett försök. Har själv haft problem med min hy. Tetralysal hjälpte men tyvärr så kom problemen tillbaka efter behandlingens slut. Fick då istället en salva som heter epiduo. Den hjälpte hur bra som helst. Att regelbundet tvätta ansiktet med basiron hjälper också efter ett tag. Om inget hjälper dig tycker jag att du ska be om roaccutan. Har en vän som hade katastrofhy där inget hjälpte. Efter några månader med roaccutan har hon idag inte en enda finne. Endast några småsmå ärr. Kram Emelie

    2012-09-22 | 18:40:56
  • me säger:

    Tack för allt, verkligen hjälpsamt! Jag är mycket nyfiken på salvan mot akneärr den ska jag ta mig och köpa. Basiron var inte min melodi, det blev smärtsamt och otympligt då jag inte får ha det på områden där jamie är nära.

    2012-09-26 | 13:09:45

Kommentera inlägget här: