Malin Lidgren

Kvällens tankar

Kategori: 2013

En sak som snurrar i mitt huvud är den ständiga pressen ute i samhället till att bli bättre. Man ska bli en bättre vän, bättre mamma, bättre kollega, bättre sambo, bättre på att rå om och lägga tid på sig själv osv. Listan kan göras lång! Oavsett hur bra man gjort ifrån sig så går meningen ofta: "Det där gjorde du bra, nästa gång gör du det ännu bättre". Det är sanslöst. Aldrig ska man duga? Är det så här det ska vara? Var det så förr? 24 timmar om dygnet är alldeles för kort att bli bäst på allt. Sedan då, om man ger upp att bli bäst på allt, hur prioriterar man? När jag granska mig själv mitt i allt är det pinsamt att erkänna att under mitt mamma-lediga år har jag valt mig själv som hög prioritering efter mammarollen. Vännerna och sambon har blivit lämnad kvar någonstans mitt emellan arbeta och hushållet. Hur medvetna mina val har varit vet jag inte? eller så gör jag. Att vara mamma är inget jag väljer varje morgon utan det är bara att älska och finna sig i. Men valet Jag, det är medvetet för att orka min första prioritering. Det är ofta jag lever med en inre stress. Det nästan kliar under skinnet och huvudet snurrar och snurra. Obehag och stora andetag känns livsviktigt. Listan i mitt huvud blir längre för varje dag för jag är expert på att lägga på mig saker. Min mest stressade period i mitt liv har nog varit de senaste två åren. Jag har så svårt att bara slå av och att sätta mig ner att koppla av helt och hållet. Det värsta av allt det känns knappt tillåtet att säga eftersom jag går som mamma-ledig borde jag ha "all tid i världen" och njuta dag ut och in. Livet är vackert men det är svårt hinna med och ge utrymme till allt...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: