Malin Lidgren

Frozen cheesecake med kanelgrädde och limemarinerade jordgubbar

Kategori: Jag lagar

 
 
 
 
 
 
  • 3 ägg
  • 200 g philadelphia ost
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 färdig marängbotten
  • kanel
  • kiwi (ca 3 st)
  • färsk lime (2st)
  • jordgubbar
Gör så här:
Vispa 3 äggvitor poröst i en skål.
Vispa därefter 3 äggulor, 1 ask philadelphiaost och 1,5 dl strösocker tillsammans i en annan.
Vispa sedan 3 dl grädde tillsammans med 1 tsk vaniljpulver och kanel (efter behag). Smaka av, hellre för mycket kanel än för lite skulle jag säga. 
Ta fram en form och lägg ner den färdiga märängbotten. (Min form var för stor så hålet på sidan täckte jag med vanliga digestivekex som jag smullade sönder).
Häll sedan på smeten och låt stå i frysen, gärna över natten.
 
Timmarna innan serveringen snittade jordgubbarna och strödde lite strösocker på samt saften från en halv lime och la i en matlåda i kylen. Jag passade även på att "tärna" kiwin.
 
När det var dags att servera lade jag frukten ovanpå och avslutade med att riva limeskalet från en lime. Glöm inte skalet, det är viktigt för att få fram smakerna. 
Servera och njut!
 
 
 
 
Barnen var bra sugna och mina två vuxna gärster med. Nästan hela åt vi upp, det måste ju bara vara ett gott tecken. 
 
 
 

Kommentarer

  • Fia säger:

    Ååå så gott! En riktig sommartårta =)

    2014-05-01 | 21:02:13
    Bloggadress: http://sofsan.se

Kommentera inlägget här: