Malin Lidgren

24 h

Kategori: Allmänt

Okej, hur sammarfattar jag första dygnet som husägare? 
Kaos och galenskap är två ord som dyker upp i huvudet på mig. Veckor av planering dock som ändras lika snabbt som nyckeln hamnade i låset. Mycket att ta in för kontrollbehovet jag bär på.
 
Nummer ett: Mannens tidigare saker är kvar i huset så som blommor, alla gardiner, tandborsten, mat i frysen, slippsar, hattar, möbler.
 
Nummer två; Huset är knappt städat! Han har bott tillsammans med den hårigaste av hundar jag träffat. Alltså detta är ett problem. Vi har blivit lovade flyttstäd plus sanering då lukten var så påtaglig av blöt/fuktig hund. John har nämligen hundallergi. Han kan inte leva med en hund och dess hundhår! Det är inte bara håret som är problemet inget är gjort så som en kallad flyttstädning innebär. Mannen har snålat in och ville inte betala för städning av garage fasten det ligger musbajs precis över allt, tvättning av fösnter är också bort valt, golvbrunnar och toaltter är inte städade osv. Listan kan göras lång. Flyttstäd är inte gjort!
 
Nummer tre: Sevicen av fläkten man har nu i hem istället för svindyra element. Fungerar såklart inte som den ska och behövs bytas ut helt och hållet, han gjorde dock en rengöring så vi skulle slippa hundhåren som flyger runt i vårt "nystädade hem". Summering, dyr kostnad.
 
Nummer fyra: Slipning av golven i vardagsrum och kök skulle ha börjat idag. Mannen jag pratat med döck upp kl 12, dock var vardagsrummet bortom räddning. Nytt behövs. Igår bara någa timmar efter jag anlänt till huset efter arbetstid åkte jag spontant och köpte 50 kvm nytt golv. Man hade inte mycket och välja på. Kulören som fanns stämde inte med den i mitt huvud, sak samma så här i efterhand är jag nöjd. En tredje del är redan lagd. Hoppas restserande bitar hamnar på plats idag. 
Köket hade tydligen ett laminatgolv så det här går alltså inte att slipa, jag velar mellan att lägga nytt då jag gärna vill göra om allt i köket känns lit onödigt att läggs pengarna på golvet om jag ändå ska förnya och förbättra där inne en dag. Återstår att se.
 
Nummer fem: Killen som skulle tapetsera vårt sovrum plus Jamies rum medddelar att han inte kommer komma. Inte hela världen dock tråkigt. Tydligen har inte vår tapter till sovrummet heller kommit.
 
Nu minns jag inget mer negativt och jag har skrivit av mig och vågen av besvikelse har runnit av mig. 
 
Annars har jag redan börjat förälska mig i planlösningen och känslan i huset, grannarna har varit nyfikna och presenterat sig, första intrycket är att det verkar vara ett väldigt trevligt område. Jag har redan bjudit in mig och min familj till grannen för att få inspo om både färgval till husmålningen i vår/sommar och inomhus för inspo om en spännande planlösning.
Tvättstugan är magisk, badrummet nere är så mycket fräschare än jag minns. Vardagsrummet upplevs mindre än jag kommer ihåg men köket har rum för den köksö jag vill bygga. Det här kommer bli SÅ bra.
 
Annars då, idag går det stora flyttlaset. Vi har lånat bil och kommit en bra bit på vägen men det är långt kvar och många lådor kvar att både bära/ flytta och plocka upp.
 
Appropå flyttstädning och hans saker, har vi själva tagit ut allt vi kunnat hitta och lagt ute på framsidan, det är fruktansvärt att vi ska behöva bära och släpa samtidigt som det tog flera av våra annars heliga timmar. Städfirman som gjort ett uselt jobb fick komma och bevittna det som INTE gjorts, då kom också sanningen fram om vad som egentligen var beställt. Världens bästa mäklare Erica på Husman Hagberg har hjälpt och hanterat oss på bästa möjliga sätt. Samma kväll fast klockan var efter arbetstid kom 4 stycken GRYMMA flyttstäd tjejer och gjorde hela vårt hus på enbart få timmar, idag kommer de fortsätta med garaget. Guld värt, hon fick mig oerhört lugn och harmonisk när vi kommer hem till ett väldoftande hem med rena ytor i varenda rum, redo att fyllas och flytta in i. Så här ska de va!
 
Idag är det nya tag och jag antar att jag får träffa några av mina nyfikna läsare idag som vill se vad vi köpt!
 
 
 

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Men fy fan! Det bara kryper i kroppen på mig när jag läser det där. Stackars er! Jag vet inte om jag hade fixat det där. Jag hade seriöst satt mig ner och börjat tokböla.

    Vilka jäkla typer det finns alltså. Tandborste kvar? Mat kvar? Haha helt otroligt.

    Skönt att det verkar gå bättre nu iallafall och att ni slipper fler motgångar! 😘

    2014-11-29 | 10:12:42
    Bloggadress: http://saaanna.blogg.se

Kommentera inlägget här: