Malin Lidgren

Jamie har blivit stor

Kategori: Allmänt

 
Först slutade vi med blöjan men det har jag väl redan talat om?
Det var länge sedan nu.
 
Det jag vill komma till är att han också har slutat med nappen.
Napp och tiger har varit heliga för både honom och oss. Den kombon har hjälpt oss som föräldrar mååååååånga gånger. Jag hoppas innerligt att Lillebror kommer vara lika förtjust i sina prylar som Jamie varit.
Han har sedan tidig ålder nästan hamnat i trans så fort napp och tiger funnits i hans närhet.
 
Jag fick ett ryck i höstas och ville sluta med allt och det här kommer jag på i samband med vår flytt? Som om flytten inte var en tillräcklig stor förändring för en liten? Joo, såklart, jag var inte riktigt mig själv där i höstas. 
Men efter och under min sjukskrivning nu när jag har kommit ner i varv har allt gått som på räls.
HAN har varit redo och mogen. Inte bara jag. Det hela började med blöjan, han gick längre perioder torr. Ja då började vi där och hans favoriter tiger och napp fick användas flitigt som vanligt. Lika bra att fokusera på en sak i taget.
 
Sedan några månader senare likadant med nappen så råkade han somna utan. Då spann vi vidare på det och berömde honom för det.
Vi ritade upp ett schema tillsammans.
Skulle han lyckas somna utan nappen i fem nätter skulle vi fara till leksakaffären. Det var dealen.
Varje morgon om han lyckats med sitt uppdrag fick han en stämpel på hans lapp, så räknade vi ner att nu är det bara 2 nätter till, SEN far vi till leksaksaffären. Det jag inte visste var att han skulle lyckas med det här 5 nätter i rad. Det var liksom inte kravet. (Jag kände att han skulle få välja själv på kvällarna speciellt efterom han också är extremt trotsig och vill ta egna beslut). Men leksaksaffären var en bra morot. Redan efter helgens slut befann vi oss i affären.
 
 
Väl i affären tog vi kort och "önskade" oss leksaker som om han ytterligare sov 5 nätter till utan napp så skulle vi posta napparna till tomten. För vad kommer tomten med? Jo paket, det vet alla barn.
5 nätter till utan gick hur bra som helst och en ny rutin var född. Han pratade knappt om nappen alls redan efter två-tre dagar.
 
 
 
 
 
 
Självklart har nattandet tagit lägre tid än förut. Tidgare har han lättare kommit ner i varv med hjälp av sin kompis och nappen. Kompisen tiger tog vi inte ifrån honom men Jamie själv valde bort honom för han alltid haft de två ihop.
 
En dag plingade det på dörren och Jamie visste dirket vad som var på gång!
 
 
 
Tomten tackade för napparna och bad om ursäkt att han inte hade vägarna förbi. Han gratulerade den numera stora killen och gav en gåva som tack.
 
Under resans gång har han varit jätte stolt och tyckt att alla delar har varit roliga och precis lagom på hans nivå.
  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: